I. HUG Fesztivál – egy sikeres zéró hulladék kampány

Amikor megérkeztünk Csesznekre, az első HUG Fesztivál (Hungarian Handpan & Worldmusic Gathering) helyszínére négy nappal a nyitás előtt, fogalmunk sem volt arról, mi vár ránk. Annyit tudtunk, hogy a KomposzTOI öt mobil alomszékét, valamint a fesztivál saját, telepített alomszékeit kell majd üzemeltetnünk. Miután leültünk a szervezőkkel egyeztetni, és elmondtuk egy zéró hulladék kampány lényegét, egyből rábólintottak: csináljuk meg!

Köztudott, hogy az ilyen kampányok előfeltétele az alaposan előkészített, legalább fél évvel hamarabb indított kommunikáció és tudatformálás, emiatt általában mindenkit lebeszélünk arról, hogy röviddel a rendezvény előtt egy radikális, szemetesek nélküli zéró hulladék rendszert izzítson be. Az, hogy a HUG esetében ezt mégis megvalósíthatónak láttuk, a következő körülmények indokolták:

  • a szervezők kivétel nélkül elkötelezett környezetvédők, pontosan tudták mi a zero waste lényege, az addigi szervezés is a minél kisebb ökolábnyom jegyében zajlott
  • a fesztivál kis méretűnek számított a tervezett néhány száz vendéggel
  • a közönség “összetétele” is zöld volt – a megkérdezettek többsége otthon is aktívan kereste a hulladékcsökkentés lehetőségeit
  • a vendéglátósokkal egyeztetve ki lett tiltva mindenféle nem-lebomló, egyszer használatos csomagolás
  • a helyszín egy külterületi tanya volt, ahol adottak voltak egy komposztlerakó létesítésének feltételei

A történet végül sikeresen zárult, a vendégek elégedettek távoztak és a területen sehol nem volt eldobált szemét. Megnehezítette a feladatot, hogy a tanyán a fesztivál előtt egy másik rendezvényt tartottak (és hagyták ott a szemetet), a szolgáltatók közül nem mindenki vitte magával az összegyűjtött hulladékot, ill. az építőtáborban még nem lépett életbe a zéró hulladék rendszer – emiatt a fesztivál után viszonylag sok szemét gyűlt össze. Itt jött az a pont, amit mindig szeretnénk elérni, de csak nagyon ritkán sikerül: a főszervezőktől kezdve az önkénteseken át az ottmaradt vendégekig mindenki beállt szelektálni, hulladékot válogatni. Ettől lesz valóban hiteles egy kezdeményezés, ez a fajta tudatformálás az egész kampány lényege. Ahogy az egyik résztvevő fogalmazott: “Ha több száz ember összedobált, egy hete rothadó szemetét kiborítod és szétválogatod, többé nem leszel ugyanaz az ember – soha többé nem dobsz ételmaradékot a kukába, soha többet nem kevered a szelektívet a kommunálissal”.

A szervezőkkel közösen elkészített értékelés sem kívánt szépíteni a helyzeten: a kampány sikeres volt, de jövőre sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni az előzetes kommunikációra, a beléptetésnél az informálásra ill. a szolgáltatók/vendéglátósok hulladéktermelésének szabályozására.

Végeredmény: 15 zsák (1500 liter) szelektív, 590 liter kommunális hulladék, plusz egy adag újrahasználható eszköz. A lebomló, komposztálásra szánt hulladékot nem mértük, de jól látszik fotókon a mérete: feltehetően ez a legnagyobb frakció.

Galéria: néhány életkép a fesztiválról, a Rendezöldj! zero waste workshopjairól, ill. a rendezvény végi szemétválogatásról.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s