Hány fesztivált bír el Magyarország?

Az Index nemrég megjelent cikkében arra keresnek választ, miért maradt el az idei Kerekdomb Fesztivál.  Az okok között sorolják a kultúr-TAO megszüntetését meg azt, hogy 400 fesztivált nem bír el egy ilyen kis ország. A kultúr-TAO ügyén túllépve azért érdekes, hogy a Kerekdomb mellett a Művészetek Völgyét is szervező cég politikailag “ellenzékinek” mondható, míg a hangosan sikeres VOLT, Balaton Sound és Sziget Fesztivál szervezője mintha máshová kötődne…

Aztán persze szempont lehet az is, hogy mennyire külföldi-barát egy fesztivál. A fesztiválturizmust pont a Sziget használja ki a legjobban, míg egy Kerekdombra nem hinném, hogy sok tehetős holland fiatal látogatna. De akkor hogy is van a kérdés, hogy hány fesztivált bír el egy ország?

Ha megnézzük az Egyesült Királyságot, amely az USA-val versenyezve tör vezető pozícióra a világ fesztiváliparában, hamar kiderül, mi hajtja a buli vizére a malmot. Egy 2017-es felmérés szerint a zenei fesztiválok éves szinten közel 370 milliárd (!) forint bevételt hoznak az országnak, miközben 28000 embernek adnak munkát. Évente 45 millióan látogatnak Angliában koncerteket, ezek közül tavaly 15 millióan kimondottan több napos zenei fesztiválokra váltanak jegyet.

És Magyarországon? A Fesztivál Regisztráció c. weboldal felsorolásszerűen közöl statisztikákat, az adataik alapján (384 regisztrált fesztivál, – feltehetőleg Indexék is innen vették a 400-as számot) 3.8 millió fesztivállátogató volt tavaly Magyarországon (a statokba beleszámolták a magyar nyelvű, de szomszédos országokban szervezett fesztiválokat is), ami a lakossági arányokat tekintve jóval több, mint az Egyesült Királyságban. Ha pedig még azt is hozzávesszük, hogy messze nem az összes fesztivál regisztrált, illetve a nyelvi különbségek miatt eleve kevesebb külföldi vendégre számíthatunk, jogos a feltevés, hogy ennyi fesztivált nem bír el kis országunk.

Tanulság? Továbbra is lesznek csődök, megszűnő, szünetelő fesztiválok, szűk költségvetések, ki nem fizetett szolgáltatók. De a folyamat látszik: prémium élményért cserébe hajlandó a magyar közönség is többet fizetni. Az pedig, hogy mi a prémium élmény, a fesztiválszervezők feladata kitalálni. Mert a verseny egyre szorosabb lesz, és ha valamelyiknek nincs se politikai hátszele, sem boldog fizetőközönsége, akkor már most készülhet a zárásra.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s